یزدفردا "احمد ابراهیمی -نماینده موسسات مستقر در پارک علم و فناوری اطلاعات یزد -عضو هیئت مدیره نظام صنفی رایانه ای استان یزد


مقدمه

در طول 30 سال گذشته دو کشور همسایه در کنار ما رشد ویژه ای یافته اند: یکی از آن دو امارات متحده عربی بوده و دیگری کشور ترکیه می باشد.

این دو کشور در طول سالهای عدم حضور ما در عرصه های مختلف اقتصادی و تجاری منافع خود را از ملت ما و بازار ما برده اند.

چون این مقاله بر حول محور صنعت IT چرخ می زند، امارت متحده عربی کشور مد نظر ، رقیب و تامین کننده اصلی بازار کشور در دهه های گذشته بوده و اکنون نیز می باشد که در طول سنوات گذشته جای پای خود را نیز محکم نموده است.

به این ترتیب اگر ما قدمی در راه تامین بازار خارجی خود برداریم و یا برای نفوذ به بازارهای عرب زبان کشورهای همسایه برنامه ریزی کنیم، بیراه نرفته و بلند پروازی نکرده ایم.

با این مقدمه به بررسی ITEX و جایگاه آن در تامین اهداف احتمالی صنعت IT در ابعاد محلی ، ملی و منطقه می پردازیم.

اهداف برگزار کنندگان این ITEX :

نمایشکاه ITEX با این مشخصات برنامه ریزی شده بود:

متراژ نمایشگاه :21000 متر مربع

تعداد شرکت کنندگان: 400 شرکت (320)داخلی و (80) خارجی



افتتاحیه:

مراسم افتتاحییه با حضور دکتر حسن غفوری فرد عضو هیات رئیسه مجلس، دکتر خباز سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، مصباحی مقدم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ، دکتر علی عسکری معاون توسعه و فناوری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ، و مهندس داوود مددی مدیر عامل منطقه آزاد کیش برگزار شد.

در بخشی از این مراسم مدیر عامل منطقه آزاد کیش ، آقای مهندس مددی چنین توضیح داد :

"امسال در جشنواره GITEX ایرانیان 200 میلیارد تومان هزینه کرده اند" وی ادعا کرد می تواند در کیش شرایطی فراهم کند که سهم کشور از بازار IT افزایش یافته و سرمایه های روبه GITEX در کشور خودمان هزینه شود

در ادامه مراسم نیز آقای دکتر علی عسکری معاون توسعه و فناوری صدا و سیما در بخشی از سخنان خود با قدرتمند و عجیب خواندن فناوری اطلاعات و ارتباطات ، بیان کرد که رسانه ملی هم ICT را به عنوان یک ابزار قدرتمند در اختیار گرفته و با هدف تولید محتوا بر روی بستر اینترنت ، معاونتی ایجاد کرده که البته در ابتدای مسیر خود قرار دارد. وی این اقدام را ملهم از تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت بکارگیری دانش و فناوری در رسانه ملی دانست و افزود : " ورود به این عرصه خطیر و پر چالش است و تمامی دستگاههای اجرائی ، علمی و فرهنگی ناگزیر از ورود به این میدان هستند ".

ITEX محلی، ملی یا منطقه ای:

در ابعاد محلی برای برگزاری نمایشگاهی بین المللی بسیاری از مقدمات و زیرساختها باید آماده باشد، که یکی از آنها داشتن فضای مناسب نمایشگاهی و یا فضای مناسب برگزاری همایش می باشد.

اما صرف داشتن یک سالن نسبتا مناسب برگزاری همایش با امکانات متعارف صوت وتصویر از یک سو و داشتن یک فضای مسقف برای برگزاری نمایشگاه و غرفه بندی و اخذ اجاره از شرکت کنندگان نمی بایست ما را به فاز توهم برساند که می توانیم اقدام به برگزاری نمایشگاهی نموده و آنرا در اشل های ملی و یا القاب دهن پر کنی همچون بین المللی تصور کنیم.

برگزاری یک نمایشگاه محلی می تواند با داشتن فضای قابل تخصیص به شرکت کنندگان برنامه ریزی شود زیرا بازدید کنندگان اصولا نیازی به تامین فضای اقامتی نخواهند داشت و ذات بومی و محلی بودن بازدید کنندگان تامین امکانات رفاهی را بصورت کلی منتفی خواهد نمود

در ابعاد ملی برای برگزاری یک نمایشگاه باید برگزار کنندگان از جایگاه تخصصی و اعتباری ویژه ای در آن صنف برخوردار باشند. به این معنی که جایگاه ایشان در صنعت مبرز و برجسته بوده و بعنوان برگزار کنندگان از اعتبار و تخصص حرفه ای برخوردار باشند. این نکته را میتوان از نوع میهمانانی که در مراسم افتتاحیه و مانند آن شرکت می کنند نیز تشخیص داد زیرا کارشناسان و بزرگان هر صنعت و حرفه ای بدون شک جایگاه هر رخدادی را به خوبی تشخیص داده و ارزش آنرا می شناسند و عدم حضور خود را در فرصت فراهم آمده نوعی خسران تلقی می نمایند. بنابراین عدم حضور این افراد ، سازمانها و ارگانها می تواند حاکی از رسمیت نداشتن و یا نداشتن جایگاه حرفه ای نمایشگاه تلقی گردد. صرف حضور پر رنگ یک معاونت تازه تاسیس در یک سازمان که خود نیز نوعی مصرف کننده خدمات است و حضور احتمالی وی در بازار تحت عنوان تامین کننده قطعا مغایر اصل خصوصی سازی بوده و توسط تامین کنندگان دیگر نیز به چالش کشیده خواهد شد، نمی تواند وجاهت تلقی گردد. حال آنکه چهره های شناخته شده ملی و بین المللی در آن حاضر نباشند و سازمانها و نهادهای متولی جایشان خالی باشد، حضور یک شرکت لیزینگ خودرو به صرف تامین مالی نه تنها سبب ایجاد جاذبه نخواهد شد، بلکه صداقت ادعای برگزار کنندگان در راستای تامین اهداف ملی یا تامین اهداف مالی را نیز مطرح نموده و سوال برانگیز می نماید.

از ابعاد بین المللی می گذریم زیرا مقام معظم رهبری نیز برای 5 سال آینده جایگاه دوم منطقه را برای ما تکلیف فرموده اند ، بنابر این بهره گیری از الفاظ دهن پر کن صرفا وسیله توجیه مشتی بازاریاب و مبلغ است که به جذب مشتری به هر قیمت و هر روش ، حتی نقل اکاذیب و اراجیف ، اقدام می کنند و در خور شان مدیران دولتی نمی باشد و باید از آن اجتناب می نمودند.

اما جایگاه منطقه ای این نمایشگاه می تواند قابل بحث بوده و مطرح گردد. در این زمینه نیز بدون شک باید به سراغ ارزشهای قابل ارائه و امکانات جذابی بود که برای بازار هدف و شرکتها و مشتریان آن ایجاد جاذبه نماید و سبب نفوذ در بازار هدف بر پایه ارزشهای ویژه محلی اسلامی ما گردد. داشتن دیدگاه دلالی و بازرگانی قطعا در چهارچوب اهداف کلان ملی ما تعریف نشده و در شان ما نیز نمی باشد.

اگر صرفا اقدام به بیان مبلغ 200 میلیارد تومان هزینه ای که شرکتهای ایرانی در GITEX صرف نموده اند، نپردازیم و در عوض بتوانیم آمار جزئی تری از این هزینه کردها بدست آوریم شاید به این نتیجه برسیم که بخش عمده ای از این پولهای صرفا برای خرید انواع متنوع سخت افزار (سرور، نوت بوک ، چاپگر، روتور ، تجهیزات شبکه ، تجهیزات مخابراتی و ...) پراخت گردیده که بدون شک ما در تولید آن تا کنون نقشی نداشته و در آینده نیز نخواهیم داشت زیرا بسیاری از آنها به دلیل حضور رقیب قدرتمندی همچون چین ، هیچگونه توجیه اقتصادی پیدا نخواهد نمود.

به عبارت دیگر ما نخواهیم توانست خرید های خود را در زمینه سخت افزار بجای بازار خارج ، از بازار داخل تامین کنیم. این دیگر بازار خودرو نیست که بتوان از اهرمهای دولتی بهره گرفت. این بازار حتی توسط غولهای تولید کننده سخت افزار آمریکائی و اروپائی نیز رها شده و آسیائی ها آنرا در اختیار دارند.

پس کاهش آن درصدی از خرید های خارجی کشور که به تامین سخت افزار تخصیص می یابد، تنها می تواند بجای دوبی در کیش صورت بگیرد اگر : شما خود را مدیرانی قوی، ماندگار ، متخصص و ... در قیاس با طرفهای عرب خود بدانید، که تازه به رتبه دلالی خواهد رسید و این از اهداف ملی قلمداد نمی گردد.

از سوی دیگر دولت تصدی گری شما را در این زمینه ممنوع نموده واین ممنوعیت بدون شک به شما اجازه نخواهد داد تا وارد آن گردید.

اما در بعد نرم افزار اگر دست و بال بخش خصوصی را باز گذاشته و به بخش خصوصی میدان بدهیم و متولی گری های بروکراتیک دولتی را حذف نموده و نیازهای اولیه بخش خصوصی را تامین کنیم، با برنامه ریزی طولانی مدت و تضمین متعهد بودن دولتهای بعدی، و بویژه دور نشدن از خط مشی تعیین شده توسط مقام عظمای ولایت ، شاید در طی 5 سال آینده بتوانیم گامهای امید بخشی برداریم.

سایر کاستی هائی که موجب تاسف گردید :

شاید برای برگزاری نمایشگاه خودرو در کیش، یا نمایشگاه دکوراسیون و سایر نمایشگاه هائی از این دست بعضی موارد اصولا ضرورت نداشته باشد اما، برداشتن لقمه بزرگتر از دهانی مانند نمایشگاه IT بدون شک سبب خواهد شد تا به زحمت افتاده ، که این اتفاق نیز رخ داده است.

برگزاری یک نمایشگاه IT بدون داشتن اینتر نت پایدار ، پلان نمایشگاهی ثابت و ... فقط موجب نارضایتی شرکت کنندگان را فراهم نخواهد آورد بلکه حیثیت برگزار کنندگان را نیز زیر سوال خواهد برد.

ضعف های مدیریتی در اسکان مدعوین، بلاتکلیفی جمعی از کارشناسان و نخبگان کشوری از بدو ورود ، علی رغم تامین هزینه گزاف حضور در منطقه گران کیش، سبب خواهد شد تا کسانی که از مجلس محترم بعنوان حمایت از برگزارکنندگان در مراسم افتتاحیه شرکت کردند، در سنوات آتی دقت بیشتری به خرج داده و وجاهت و توانمندی برگزارکنندگان را در برابر ادعاهای ایشان دقیقتر بسنجد و مسئولیت خود را در برابر مردمی که به عناوین مختلف از سراسر کشور به این جزیره دور از آبادی رسانیده اند بدون مسامحه بجای آورند.

در جائیکه تمام توان فیزیکی این منطقه به لحاظ گنجایش مسافر کاملا شناخته شده است، استفاده از ابزار فراگیری مانند رسانه ملی برای اطلاع رسانی و جذب مخاطب و دعوت به حضور در یک جزیره، و پاسخگوئی با رگهای متورم گردن نیز بدون شک از دید ریاست سازمان صدا سیما از یک سو و بالاخص نمایندگان مجلس محترم و بویژه ریاست محترم جمهور بدور نخواهد ماند.

آیا در وضعیت سیاسی کنونی که ما با کشورهای مختلف و شرکتهای مختلف به عناوین مختلف مانند حمایت از رژیم صهیونیستی و مانند آن مشکل داریم، بین المللی تبلیغ کردن و دم از حضور شرکتهای خارجی زدن، نوعی نشر اکاذیب آنهم از طریق رسانه ملی تلقی نمی شود.

تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف

مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی

بدون شک تمام کسانی که در این نمایشگاه شرکت نموده اند، اگر فردی مانند ریاست محترم جمهور، تکلیف نموده بودند که در این نمایشگاه حضور داشته باشید تا موجبات اعتلای میهن اسلامی مهیا گردد، بدون ذره ای تردید با همت عالی مشارکت می نموده و تمام سختی های آنرا نیز به جان می خریدند.

همچنین شرکت کنندگان و بازدید کنندگان از این نمایشگاه انتظار دارند تا مسئولین محترم نیز حقوق تضیع شده ایشان را در اسرع وقت مطالبه نموده و مسببین آنرا شناسائی نمایند تا خدای نکرده فرصت سوزی نشود.

سخن آخر:

عطف به مقالاتی که قبلا نیز تقدیم نموده ام، هر روز که می گذرد بیشتر یقین پیدا می کنیم که داشتن یک وزارتخانه به نام وزارت نوآوری و فناوری می تواند سبب انسجام، یکپارچگی، تداوم و ثمر بخشی این عرصه گردیده و حرکتهای موازی، پراکنده، تکراری، سازمان نیافته ای که در گوشه گوشه کشور، دولت، سازمانهای متولی و غیر متولی و مانند آن صورت می گیرد، را سامان بخشد و نرخ رشد و توسعه یافتگی نوآوری و فناوری را در کشور افزایش داده و نبض آنرا ثابت نماید.

شاید در همه موارد من اشتباه کرده ام. استدعا دارد من را از اشتباه خارج کنید


به امید پیدا شدن گوش شنوا

با تقدیم دعا و احترام

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا